Taketori katana

28 01 2012

Algemeen

De Taketori katana is een limited edition. Er worden slechts 50 exemplaren van gemaakt. Hij is dan ook een perfecte katana voor iedereen die iets zoekt dat meer uniek is. Bovendien is hij een bijzonder goed zwaard voor zijn prijs. Hij wordt te koop aangeboden vanaf 495 euro. De belangrijkste verdeler van deze katana is Hanwei.be. Deze ervaren verkoper verzend trouwens zowel naar België als Nederland.

In vergelijking met vele andere Hanwei zwaarden, mag je deze katana zien als een echte performer. Je mag er vanuit gaan dat hij een stevige prestatie kan neerzetten. Hij is dan ook geschikt voor zware tameshigiri (snijoefeningen). Waar een gewone practical katana eerder lichte oefeningen aankan, het doorsnijden van één tatami omote (mat voor snijoefeningen), kan de Taketori katana veel meer aan. Hij kan zelfs bamboo stammen doorsnijden tot 8 cm dikte.

Toen ik het zwaard eerst zag, viel me vooral het robuuste lemmet op. Het is breder uitgebouwd dan de meeste andere (ook duurdere) katana van Hanwei). Hij is ook dikker en dus ook wat zwaarder. Je ziet onmiddellijk dat hij gemaakt is om mee te werken. En dat bewijst dit beestje ook. Bij de eerste snijoefening gleedt hij zonder probleem door de tameshigiri mat heen. Toen ik twee doorweekte matten in elkaar rolde (ik maak ze nat om het moeilijker te maken) gebruikte ik meer kracht. Ik zwaaide de katana een beetje steviger door omdat ik veel meer weerstand verwachte. Maar de matten sneden vlot door en ik merkte dat ik nog teveel kracht gezet had en mijn zwaard doorzwaaide. Dus ik weet dat ik met minder kracht toch behoorlijke snijoefeningen kan verrichten met deze krachtpatser.

De Hamon lijn is authentiek. De roggenhuid is eveneens echt. Ik hou persoonlijk ook wel van de diepgroene kleur van het katoen dat omheen het handvat gewikkeld wordt. De roggehuid (samé) is zwart gemaakt, wat het geheel een heel eigen karakter geeft. Ik vind het een erg mooie katana. Hij is zwaarder dan mijn practical plus katana, maar heeft toch een goeie balans. Je merkt dat die iets meer naar voor ligt, maar dat mag je ook verwachten van een zwaard dat optimaal moet zijn voor tameshigiri. Je gebruikt het gewicht van het lemmet immers om mee kracht te geven aan je snijoefening.

Conclusie

De Taketori katana is echt een katana die waar geeft voor zijn geld. Zoek je als gebruiker een katana is uitermate geschikt is voor (zelfs) zware snijoefeningen of tameshigiri? Dan is deze katana echt wat je zoekt. Ben je eerder verzamelaar, dan is deze traditioneel opgebouwde carbonstalen en diffentieel geharde katana een goede keuze. Dat er maar 50 exemplaren wereldwijd van gemaakt worden, is natuurlijk heel interessant. Dat zal de waarde van deze katana in de toekomst zeker doen stijgen.

Onze beoordeling:

  • Afwerking 4/5
  • Prestatie 5/5
  • Hantering 4/5
  • Prijs-Kwaliteit 4/5

Je kan deze katana krijgen bij Hanwei.be voor 495 euro. Gewoon een mailtje sturen naar info(at)hanwei.be.
Je kan trouwens meer informatie vinden op deze link: Taketori katana. Die webpagina is ook van Hanwei.be

Acties

Information

Geef een reactie

