Practical Plus Katana

22 05 2008

Algemeen

Van alle Paul Chen / Hanwei zwaarden wordt gezegd dat de Practical Plus Katana de beste prijs-kwaliteit verhouding heeft. In principe zou je een PPK moeten kunnen aanschaffen voor net onder de 300 euro. Over Hanwei zwaarden is al veel gezegd en geschreven, maar laat één ding duidelijk zijn. De mensen die er één bezitten beschouwen deze zwaarden als goede waar voor hun geld.

practical plus katana

In vergelijking met de goedkopere Practical Katana zijn er heel wat extra’s die dit zwaard interessant maken. Vooral de meer traditionele fittings vallen op. In vergelijking met de Practical Pro katana die ook in deze reeks verkrijgbaar is, vond ik de tsuba van de PPK toch een heel stuk mooier. Maar ja, smaken verschillen he.

En de prijzen verschillen ook. Na wat rondkijken, bleek dat er heel wat verschillende prijzen gehanteerd worden. En niet alleen prijzen. Sommige prijsstunters hebben de zwaarden niet in stock en je moet soms maanden wachten op je bestelling. Een goede winkel is SamuraiSwords.eu. Zij verkopen uit stock en tegen scherpe prijzen.

Let trouwens op met het kopen van zwaarden via ebay. Dat kan echt een risico zijn. Als een zwaard niet perfect is, wordt het vaak tegen een te-mooi-om-waar-te-zijn prijs aangeboden. Veel van die niet perfecte stukken komen op ebay terecht. Afblijven dus.

Het zwaard arriveerde en ik wilde weten hoe scherp het was. Mijn manier van testen was niet de beste manier, das wel zeker. Ik drukte mijn duim tegen het lemmet. En dat doe ik dus nooit meer. De snijrand was zo scherp dat ik er zelfs van rilde.

De Hamon lijn is authentiek, maar is beter uitgebracht door een zuur etsing. De roggenhuid is eveneens echt. Ik vergeleek hem met één van mijn vroegere ‘deco’ zwaarden en wat een verschil! De Practical Plus katana ligt heel goed in de hand. Ik hoorde dan Hanwei ook heel wat verbeteringen uitvoerde wat betreft de balans van dit zwaard. Wat ik in mijn handen had, voelde in ieder geval heel goed aan.

Praktische test

Tijd voor een praktische test! Ik vulde plastiek flessen met water, een techniek die geprefereerd wordt door veel zwaarden en messen liefhebbers overal in de wereld om de scherpheid van hun wapen te testen. Het resultaat was ongelooflijk. De Practical Plus katana sneed zo vloeiend door de flessen dat de flessen niet eens bewogen. Toen ik de snede achteraf bekeek bleek dat deze een perfect vloeiende lijn was.

Tijd voor een zwaarder doelwit. Een dubbele kartonnen doos. Weer hetzelfde verhaal, te makkelijk voor deze katana.

Groene bamboe dan. Ik heb dit materiaal al eens getest met een carbonstalen machette. Ik had 2 of 3 slagen nodig om dit materiaal te doorklieven. Dus ik verwachtte heel wat van mijn Practical Plus katana. De bamboe gaf practisch geen weerstand op het lemmet. Opnieuw was er een nette snede zichtbaar en het werd me steeds duidelijker hoe scherp de Paul Chen zwaarden wel zijn.

Conclusie

De Practical Plus katana is echt een katana die waar voor zijn geld geeft. Hij is scherp en indrukwekkend om te zien. Let echter wel op waar je je zwaard koopt. Er zit verschil in prijs, maar ook in de service die geleverd wordt. Een goede leverancier is in dat opzicht veel waard. Een goede handelaar kijkt ieder zwaard na op fouten voor hij het opstuurd. Veel prijsstunters doen dat niet of sturen net de zwaarden met fouten voor een goedkope prijs de deur uit. Ook ebay is daarbij meestal niet de beste keuze voor je aankoop.

  • Afwerking 4/5
  • Fittings 4/5
  • Hantering 3,5/5
  • Prijs-Kwaliteit 4/5

SamuraiSwords.eu is een winkel in Balen met jaren ervaring in Hanwei produkten. Ze hebben scherpe prijzen, maar zijn ook sterk in hun klantenbinding. Ben je van plan om een Hanwei katana te kopen, ga dan zeker eens bij hen horen.

Acties

Information




